שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



Agi Szaloki - ג'אז הונגרי


Agi Szaloki - ג'אז הונגרי
פורסם לפני 5392 ימים     מאת yairjazz     סה"כ תגובות: 4     תגובה אחרונה לפני: 5392 ימים

לפני מספר ימים נחתה בתיבת האי-מייל שלי הזמנה לא שגרתית לאירוע לא שגרתי – 20 שנה לחידוש יחסי ישראל הונגריה. באירוע תופיע, כך נכתב בהזמנה, הזמרת ההונגרייה Agi Szaloki עם הרכב של 4 נגנים וירטואוזים. Agi Szaloki זכתה בשנת 2006 בפרס תקליט הג'אז ההונגרי הטוב ביותר על אלבומה Hallgato, Lament (יצא בלייבל Folk Europa) והיא מגיעה לרגל האירוע להופעה ראשונה בישראל.


סוד גלוי הוא שאיני חובב מושבע של שירה בג'אז , אולם ההזמנה החגיגית, העובדה שיחסי החוץ שלנו מוטלים על הכף (בכל זאת, לא נרצה לפגוע חלילה בשגריר ההונגרי) ושורשיי ההונגריים גרמו לי לעלות לירושלים אתמול בערב.

נתחיל באירוע עצמו שהיה מכובד ומאורגן למופת והתכבד בנוכחותו של יו"ר הכנסת. לא נשכח לציין את האולם (אולם שרובר בתיאטרון ירושלים) שהסאונד בו היה מצויין באופן כללי (למעט הרעש הקבוע ממערכת המיזוג שליווה בנוכחותו השקטה את כל הערב).

את הערב פתח השגריר ההונגרי, ממנו למדתי שאף ראש ממשלת הונגריה הטריח עצמו והגיע לאירוע והרי ידוע ש"הונגרי לא בא בידיים ריקות" (משפט ענק, תודו) ולכן הביא עמו ראש ממשלת הונגריה, כמתנה למארחיו, את ההופעה של Szaloki.


באופן מפתיע, השגריר היה הדובר היחיד ומייד אחריו עלתה לבמה Agi Szaloki, בגזרה דקיקה ובשמלה לבנה, ביחד עם נגן כלי ההקשה הנהדר András Dés שניגן בקטע הראשון על תוף מסגרת בלבד. אחרי הקטע הראשון עלו לבמה גם הגיטריסט Dávid Lamm, הבאסיסט József Barcza Horváth והפסנתרן József Balázs. במשך השעה הקרובה ניגן הצוות הזה שילוב מיוחד מאד של מוסיקה הונגרית-צוענית וג'אז. דווקא העובדה שהשירה היתה בהונגרית, ולא הבנתי מילה, עזרה לי להתעלם מהמילים ולשקוע במוסיקה. (בהזדמנות זו אני מבקש להודות למתורגמן שלי: מאיר "ההונגרי" שלא עזר לי בכלל בעניין הזה. תודה רבה, מאיר).

ובכן, Szaloki היא זמרת מצויינת. יש לה קול נהדר בעל מנעד רחב מאד (ומגיע די נמוך באופן מפתיע) שיודע להיות רך ומלטף אבל גם עוצמתי כשצריך. הדקויות בשירתה מענגות מכיוון שהמוסיקה ההונגרית מלאת השפעות של מוסיקה צוענית וטורקית וככזו היא מלאת ניואנסים עדינים וצבעים מיוחדים ומעניינים ש Szaloki מצליחה להעביר בצורה מצויינת. החומר עצמו היה מן שילוב של מוסיקה עממית הונגרית עם ג'אז, אם כי לא הייתי מגדיר את ההופעה כהופעת ג'אז "קלאסית". מי שכן היו חזקים יותר בכיוון הג'אזי היו הפסנתרן שנתן שלושה קטעי סולו משובחים, מקוריים ומודרניים שמבחינתי יכלו להימשך דקות ארוכות וחבל שנמשכו מעט מדי. גם Dávid Lamm בגיטרה היה מצויין, בכל פעם שנגע בגיטרה היה נשמע שיש לו מה לומר ומה להוסיף וחבל שחלקו היה מינורי יחסית. ואחרון חביב - נגן כלי ההקשה, András Dés, שעשה לטעמי עבודה נהדרת, והוציא אינספור קולות וצלילים מאוסף כלי ההקשה שהביא עמו. הוא שלט בהם ביד רמה ועבר בחופשיות מנגינה בתוף מסגרת, לנגינה בדרבוקה, בדג'מבה ואפילו הפליא לנגן בכד מתכת, והכל תוך כדי שהוא מנגן על מצילות ופעמונים שונים. שמעתם פעם בוסה נובה על דרבוקה? או סווינג מברשות על דג'מבה?


אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.1250)